האם נמצא הפתרון ההלכתי למקרים של סרבנות גט? החלטה תקדימית וחשובה של בית הדין הרבני פותחת דלת לאלפי נשים מסורבות גט...
הפקעת קידושין הנה כלל הלכתי שמקנה לבית דין רבני את הזכות להפקיע, קרי, לבטל, תוקף של קידושין ובכך לבטל את תוקפם של נישואים בין בני זוג.
המשמעות המשפטית של הפקעת הקידושין הינה שבני הזוג למעשה לא נישאו לעולם, ואין תוקף לאקט הקידושין שלהם, גם אם הם עצמם סברו אחרת, ועל כן כל אחד מהם חופשי להינשא למישהו אחר ללא צורך בקבלת גט מהצד השני.
הפקעת הקידושין נעשית באמצעות איתור פגם הלכתי בעצם מעשה הקידושין. כגון במקרה שנמצא שהטבעת שניתנה לאשה על ידי הבעל לא נקנתה מכספו של הבעל כי אם מכספה של האשה, או שאחד מבני הזוג לא היה שפוי בדעתו בעת מעשה הקידושין ועל כן יש כאן מקח טעות.
המקורות ההלכתיים לכלל הפקעת הקידושין מופיעים בגמרא ובשולחן ערוך.
המקור ההלכתי הראשוני מופיע בתלמוד הבבלי, מסכת יבמות, דף ק"י, עמוד א'. מקור זה עוסק במקרה שהתרחש בבבל, במסגרתו גבר כלשהו קידש ילדה קטנה וזאת באופן לפיו הקידושין היו תקפים רק מדרבנן ולא מדאורייתא.
כאשר אותה ילדה התבגרה והפכה לאשה, הגבר ערך טקס נישואין מחודש, על מנת לאשרר את נישואיהם, אם כי ללא פעולת קידושין פורמלית.
ברם, תוך כדי הטקס, האשה נחטפה על ידי גבר אחר, שקידש אותה לעצמו באופן תקף במלואו וזאת בניגוד לגבר הראשון, כאמור. למרות זאת, שני רבנים בשם ברונא וחננאל פסקו שהקידושין של הגבר השני אינם תקפים וכי האישה ממשיכה להיות נשואה לגבר הראשון.
רב אשי הסביר זאת בכך שבאופן עקרוני קידושי הגבר השני אמנם תקפים לכאורה, אולם הרבנים הפקיעו את קידושיו מכיוון שהוא התנהג בצורה לא הוגנת, בכך שחטף את האשה מהגבר הראשון: "הוא עשה שלא כהוגן, לפיכך עשו בו שלא כהוגן, ואפקעינהו רבנן לקידושי מיניה".
בנו של רב אשי, בר רב אשי, קבע הלכה נוספת בהסתמך על אותו עיקרון ולפיה ניתן להפקיע קידושין גם של גבר שכפה באלימות על אישה להסכים להתקדש לו.
מן האמור לעיל עולה, איפוא, כי ניתן להפקיע קידושין ללא מתן גט. למרות זאת, רש"י טען שחכמים הפקיעו את הקידושין על ידי גט.
הראשונים, קרי, רבנים שפעלו בין המאות ה-11 וה-15 בערך, הסבירו זאת בכך שככלל, הפקעת הקידושין נעשית על ידי גט. אולם, כאשר המקדש עשה את הקידושין שלא כהוגן, הפקעת הקידושין שלו תיעשה ללא גט.
קיימות כמה פרשנויות באשר לאופן לפיו ניתן להבין כיצד הקידושין מופקעים. רוב הראשונים, סבורים שהפקעת הקידושין נעשית באופן רטרואקטיבי, כלומר, באופן לפיו הקידושין למעשה כלל לא התקיימו מעולם מבחינה הלכתית.
מנגד, הרבנים הריטב"א והרא"ה סבורים שכל קידושין קיימים על תנאי, דהיינו, על תנאי שהרבנים לא יפקיעו אותם.
השימוש בהלכת הפקעת הקידושין יכול לכאורה לשמש גם כפתרון במקרים של נשים עגונות מסורבות גט, כלומר נשים שהבעלים מסרבים לתת להן גט למרות שבית הדין הרבני קבע שעליהם לתת להן גט, אם כי נראה שהדיעות בעניין זה חלוקות בקרב הרבנים.
בשנים האחרונות אף נעשו מספר נסיונות להשתמש באפשרות של הפקעת הקידושין במקרים של נשים עגונות מסורבות גט.
כך, לדוגמא, הרב שלמה ריסקין הציע שהפקעת הקידושין לגבי מסורבות גט תיעשה באמצעות תקנה שתתקן הרבנות הראשית לישראל.
חברת הכנסת אורית נוקד הגישה בשנת 2004 הצעת חוק שהוכנה על ידי פרופ' ברכיהו ליפשיץ ואשר התבססה על רעיון שמסמיך את הכנסת לחוקק בעניין זה כנציגת הקהל, בדומה לתקנות הקהל.
הצעת חוק זו הציעה שכאשר מדובר בבעל שבמשך שנה מסרב לתת לאשתו גט חרף קביעת בית הדין הרבני, אזי כסף הקידושין, שמשמש כאמצעי הקידושין, יופקע מהבעל, ובכך יבוטלו הקידושין מלכתחילה.
במהלך השנים לאחר מכן הוגשו מספר הצעות חוק דומות, אולם אף אחת מהן לא הבשילה לכדי חוק תקף.
יחד עם זאת, ביום 18.6.2018 ניתן פסק דין מהפכני, אמיץ ונדיר, על ידי בית הדין הרבני בחיפה, אשר הפקיע את הקידושין של סרבן הגט, דר' עודד גז. פסק הדין נותר חסוי, אולם בית הדין הרבני הבהיר שמשמעות הפקעת הקידושין לפי פסק הדין היא שמעמדה של אשתו של עודד גז הנו כשל רווקה שלא נישאה מעולם.
עודד גז התפרסם כמי שעינה את אשתו וסירב לתת לה גט במשך 5 שנים, מתוכם שנתיים לאחר שבית הדין הרבני אף גזר שיש להפעיל כלפיו חרם חברתי ושיימינג. גז אף הצליח לברוח מהארץ באמצעות דרכון מזוייף ולהימלט בחו"ל ממדינה למדינה.
משרד המשפטים נאלץ לנהל אחריו מרדף חוצה יבשות באמצעות חוקרים פרטיים וגורמי מודיעין, עד שהוא לבסוף נעצר בבלגיה, בסיוע האינטרפול. כעת הוא נמצא בהליכי הסגרה לארץ.
בית הדין הרבני הבהיר כי פסק הדין לא הסתמך על הצעות החוק בעניין הפקעת הקידושין, כי אם על ההלכות הקיימות בעניין זה וכי על פסק הדין סמכו את ידיהם גדולי הרבנים העוסקים בתחום.
מפרסומים בתקשורת בעניין זה עלה כי הסיבה ההלכתית לביטול הקידושין התבססה כפי הנראה על הטענה לפיה אחד מהעדים בחופה לא היה כשר לשמש כעד בחופה, על כן הקידושין שנערכו בין גז לאשתו הנם בטלים, באופן לפיו השניים לא היו נשואים מעולם.
טענת חוסר כשרותו של אותו העד התבססה כנראה על עדותו לפיה הוא שמר על כשרות בצורה מוגבלת בחו"ל וכן לא הקפיד על שמירת נגיעה מנשים, כך שהוא נחשב פרוץ בעריות ואף רשע, שאינו כשר לשמש כעד בחופה.
פסק הדין החשוב והתקדימי של בית הדין הרבני למעשה פותח פתח עבור אלפי נשים, מסורבות גט, שיכולות לפנות ולבדוק האם גם להן עומדת האפשרות למצוא פגם בהליך הקידושין שלהן, למען יוכלו לפנות לבית הדין הרבני לצורך הפקעת הקידושין.
לחצו כאן לקבלת ייעוץ משפטי אישי בנושא!